Sunday, January 03, 2010

Another stupid HR employee

انا اسف :) بس ساعات كتير مش بعرف امسك نفسي اني اتكلم بطريقه مش لطيفه من غير مقدمات انا كنت نايم النهارده صحيت على تليفون موظفه اسمها هايدي من شركه مش عارف اسمها بس هي في شارع النصر في المعادي. بتقولي انا هايدي (خد بالك) اتش ار من شركه مش عارف ايه وهنعمل (خد بالك) معاك انترفيو بكره الساعه اربعه والعنوان كذا كذا قولتلها ممكن تبعتيلي العنوان في رساله على الموبيل (قلتلي لا حضرتك لما تفوء و تصحصح كده ابقى كلمني ادهولك تيت تيت تيت).

مكدبش عليكو انا النوم طار من عيني ومين البنأدمه ديه علشان تتكلم بالطريقه السخيفه ديه… يعني هنعمل انترفيو بكره الساعه اربعه من غير ما تاخد رأيي في المعاد واذا كان مناسب ولا لا و كمان بتقولي صحصح وفوئ وابقى كلمني….. روحت كتبتلها رساله…

So, I’m not interested in your interview…. when you do it do it gently or don’t at all, thanks Ramy Mahrous


بكل ذوق لقتيها بتكلمني و بتقولي احنا اصلا مش interested في حد زيك وهقولك معلومه لما حد يكلمك من ال اتش ار لازم تبقى فايق وانت بتكلمه وتجري على الانترفيو وتتطلب العنوان بأهميه مش تقولو ابعتلي رساله وكمان علشان يبقى عنده feedback عنك كويس قولتلها هايدي لما تتكلمي – قلتلي مادام هايدي لوسمحت- على اساس اني شوفت الدبله الي في ايديها الشمال او هي قلتلي. المهم قولتلها تبقى تتكلمي بطريقه ذوق شويه وبعد كده تيت تيت تيت :)

بجد مش بحب التعامل مع التش ار ساعات بحس انهم اصحاب الشركه واحنا جاين نشتغل عندهم حاجه تقرف بجد…..

5 comments:

Ahmed Essawy

هي دي ثقافه الشركات و دا الي بيميز شركه عن التانيه
الاتش ار دا علم
و ليه اصوله :)

Ahmed Adly

7elwa gedaaaaaaan ya ramy (Y), i always feel that HR are more glassy than humans :)

Mohamed Gamal El-Din

el sherka betet3eref mn el HR phone call.

bas kewayes en teet teet teet fe el akher. (Y)

YNiz

First Chapeau for your style in this post ... this time u addressed ur message in a proper way although u were frustrated ... keep it that way ya Ramy :)

Second ... 2 things here in Egypt should have radical changes ... customer service and HR ... not to mention management system and other things ... but CS and HR are the front end of any company ... one with the customer and the other with the employees ... and because "first impressions last" ... companies has to pay all thier attentions to these concepts ..

Tab3an here in Egypt HR and CS are "fe elkazooza" ... because we deal with every thing with "fahlawa" ... but "fahlawa" is not a base for a continuous progress ...

W ba3dain ... ezzay mat2oleesh enn kan 3andak interview ya ostaz :P !!

Rehab Mostafa

انت كويس انك عملت كده يارامي بجد
وكويس انك بتعرف ترد بالمثل كده :) ابقى اديني كورسات يابني :))