Wednesday, October 12, 2011

هل نحن بزمن الرويبضه؟

الله يسمحك يا بلال يا فضل... كلامك مخلنيش اعرف انام!!

انا مش عالم في الدين بس عندي من العلم البديهي بالدين أظنه كافي للرد على كلامك... كلامك الي صدمني فيك.. ده مش كلام ده فقر معرفي بالدين.. ده اي كلام.. يا ديني!! لولا والله اني عاهدت الله على اني اظهر حسن الخلق في الانتقاد في هذا المقال لكان هيبقى الكلام مختلف.

للي ميعرفش بلال فضل نشر شوية كلام ملوش اي تلاته لازمه على تويتر لمحاولة الدفع بالمسلمين الي بيدفعو عن عقائدهم "لو عاوز تقول سلفيين ميضرش" ماهم الشمّاعه الي لو عاوز تقول ان شيء تشدد ومش من الدين تنسبه اليهم. في موضوع ماسبيرو. سبحان الله!!

مش هرد على كل التويتات بس هعرضها كلها واصلا هيبقى كلامي لاشيء!! كلامه بيدمر اساس الدين... مش محتاج رد.. انا فعلاً لحد دلوقتي  مش مصدق ان انسان عاقل يقول الكلام ده.. للدرجه ديه وصل التمييع والمداهنه؟ في سبيل ايه؟ وفي سبيل مين؟



فعلاً.. كلام كان صادم ليّا.. انا لا أصدق ان الامام محمد عبده او غيره يشك في خلود من لم يؤمن بالله وبمحمد رسول الله في النار!! لا أحد يقول ان فلان بعينه سوف يدخل النار هذا ليس شأننا -قد يرزقه الله توبه قبل مماته!!- نحن نتكلم في عقيدة واضحه وصريحه ان الله حرّم الجنه على غير المسلم. هل تريد ان تجعل الدين وجهة نظر؟ نقبل اي دين والسلام؟ هل غيرنا يعبد الله الذي نعبده هل يتبعون النبي الذي نتبعه؟ هل الله أمر الناس بتباع أكثر من دين؟ هل الدين الذي من عقائده توحيد الله ونبذ الشرك يدعونني بعبادة ابن الله مهما أختلفت الاسامي؟ هل لله يقول لي في كتابه الحكيم "لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد" ويقول لأنسان أخر هذه السيده زوجة الله؟ هذا فراغ عقلي لايتفوه الا مجنون...
اما تأويلك لكتاب الله فهذا يكفي http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=50&ID=7 نحن المسلمون لا نأخذ ديننا بالرأي -لكان هذا الدين الآن عهد قديم وحديث وألف نسخه ونسخه- ولكن نفهمه بفهم السلف الصالح المتبعون للصحابه من تعلموا الدين من الرسول صلى الله عليه وسلم. جيل يسلم جيل.
أما رحمة الله التي تشمل غير المسلمين.. فلا تحتاج لرد.. أسأل أي طفل "الي يكذب يروح فين؟" وبعدها أسأله الي يكذب ببعثة النبي وبذاته؟
اما بالنسبه لأني بكتب على كمبيوتر بصنع بلاه بلاه بلاه!! عندك حق انه تقصير مني في المعرفه بس عقيدة الاسلام "وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ" تحتاج لشرح؟ 
علماء المسلمين الي نجحوا كانوا في مجتمع إسلامي كامل.. يحكم بالشريعه ويحث على العلم والتعلم مكنش فيه من يدعي العلم وهو جاهل يطلع على كل الشاشات لحقن الناس بتفكير مسموم..مكنش فيه جيل بيتفرج على فيلم خالتي فرنسا وحاحا وتفاحه.. تحب اكمل؟
والله التويتايه ديه بالذات فائدة اكثر منها عيب.. هتخلينا نهتم بالعلم ونرجع لدورنا بس ياريت الي غيرنا يتقوا ربنا في الي بيقدموه للمجتمع.
اما لو كان عمل الخير في الدنيا بدون دين دليل على دخول الجنه. كان اولى بذلك عمّ النبي "الي هيدخل النار" الي ربنا لم يأذن لسيدنا محمد انه يترحم عليه... روح اترحم عليه. مهو ساعد اشرف خلق الله في تبليغ دعوته ومنع عنه اعتى كفار قريش. روح وقول انه هيدخل الجنه.. مش هتفرق عن الكلام الي قولته على تويتر!!

ده مش حزق.. دا انا لو أطول احزق واتمرمغ علشان اتزحزح عن النار والله اعملها... سيدنا ابو بكر المبشر بالجنه -من اصدق خلق الله- الي ايمانه يعادل ايمان الامه كلها بما فيهم الصحابه الي اعتقد هنتفق على ان انا وانت منجيش قدر ضفر واحد فيهم قال "لا آمن مكر الله ولو كانت إحدى قدماي في الجنة؟"

حقيقي لن يصلح أمر هذه الأمه.. إلا ما صلح به أولها