Monday, January 17, 2011

الانتحار هو الحل

من البدايه اعذروني لو المقال فيه حرج او كلام خارج -لحد دلوقتي مش عارف هقول ايه- لكن انا بعتذر مقدماً


تعليقاً على احداث تونس لا اعلم أحد لم يفرح بما قاموا به، بثورة أطاحت بنظام الحاكم الغاشم الذي عانه منه أجيال وأجيال حتى جاء هولاء البواسل ليضعوا حريتهم ويشتروهوا بدماء شهدائهم ادعوا الله ان يكتب لهم الجنه ويغفرلهم ذنوبهم.


لكن مش معنى ان الثوره قامت بإنتحار شاب يعني ان كل حوادث الانتحار هي حلال وصح ونهاية الانكسار والذل وبداية عصر جديد من العدل والخير. صحيت النهارده على خبر رجل حاول الانتحار امام مجلس الشعب -المصري- أسوة بالشاب التونسي. وكل الناس بتقول اصل المعيشه قرف وتبرير احمق ان الي عمله ده صح ولا لوم عليه.


فعن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( مَن تردى من جبل فقتل نفسه فهو في نار جهنم يتردى فيه خالداً مخلداً فيها أبداً ، ومَن تحسَّى سمّاً فقتل نفسه فسمُّه في يده يتحساه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً ، ومَن قتل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجأ بها في بطنه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً ) رواه البخاري ( 5442 ) ومسلم ( 109 ) .


وعن ثابت بن الضحاك رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( مَن قتل نفسه بشيء في الدنيا عذب به يوم القيامة ) رواه البخاري ( 5700 ) ومسلم ( 110 ) .


وعن جندب بن عبد الله رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( كان فيمن كان قبلكم رجل به جرح فجزع فأخذ سكيناً فحز بها يده فما رقأ الدم حتى مات . قال الله تعالى : بادرني عبدي بنفسه حرمت عليه الجنة ) رواه البخاري ( 3276 ) ومسلم ( 113 )


وقد ترك النبي صلى الله عليه وسلم الصلاة على المنتحر ، عقوبةً له ، وزجراً لغيره أن يفعل فعله ، وأذن للناس أن يصلوا عليه ، فيسن لأهل العلم والفضل ترك الصلاة على المنتحر تأسيّاً بالنبي صلى الله عليه وسلم .


فعن جابر بن سمرة رضي الله عنه قال : ( أُتي النبي صلى الله عليه وسلم برجل قتل نفسه بمَشاقص فلم يصل عليه ) رواه مسلم ( 978 ) .


قال النووي :


" المَشاقص : سهام عراض .


من http://islamqa.com/ar/ref/70363


الي هيتقال بعد كده ملوش اي علاقه بالحكم على الشاب بوعزيري! علشان الناس الي بتحب تهيص


الي عاوز اقوله ليه تنتحر؟ علشان تقوم ثورة في مصر؟ علشان شايف ان حالك اصعب حال في الدنيا؟ لو كده حاول تسافر الصومال او غزه او العراق او افغانستان! موت نفسك هناك بس هتبقى شهاده في سبيل الله اقتل الي اقتلوا اخوك وابوك واغتصبوا امك واختك.
بجد برجع احسبها من التاريخ لو كان قطز ملقاش راجل وقف جنبه في الحرب ضد التتار!! الكل كان ولّع في نفسه مهو الحاكم طاغي وموالي وبيموت الصالحين والعلماء والحاله ضنك وزي الزفت كان يموت نفسه!! بس ياربنا انا زهقت من العصر الي معيشني فيه وده قدرك عليا وانا مش عجبني انا هاشيل الفيشه واديني خلصت على نفسي وانا مرضي اعيش 30 سنه بدل ماتعيشني العمر الي كتبهولي في الذل الي انا شايفه!! هي كده لو شايف ان الي بيقول الكلام ده قليل الادب مع ربنا فا الي بيقتل نفسه مليون قليل الادب مع ربنا. احنا من جوا ضعاف علشان ميتيين على الدنيا لو مجبتش عربيه لو مأكلتش النهارده لو متجوزتش لو معشتش زي الي احسن مني يبقى ملعون ابوها دنيا... بجد نسينا الاخره وخلينا الدنيا الحياه الابديه اي حاجه نغضب ونعترض على قضاء الله... مش متخيل لو دين الاسلام ده نزل علينا كنا عملنا ايه؟ بجد في ناس بتستحمل وفي ناس نفسيتها اضعف من غصن الشجره الي بيحركوا نسمة هوا... مقدرش اقولك اني مش بحب الحياه وبموت فيها بس في حاجات مقدرش اعديها... التأمل نعمة... وام النعم كلها لو مش هتتأمل هتحس انك اتعس انسان لو فكرت في غيرك هتعرف انك في نعمه... كلامي مش معناه اننا نرضى بس نثور بعقل نعمل الي عملته تونس بس منموتش نفسنا... كل حرف اتكتب ربنا هيحسبنا عليه كل حاجه قولناها علشان نرضي بيها الناس "تعمل ليك او رتويت" وعارفين من جوانا انه مش وقته دلوقتي علشان نقول الصح علشان مش هيوافق عقول الناس، ربنا هيحسبنا عليه ولا الناس ولا الي حكمنا عليهم هينفعونا.


ولو الوقت هيخلينا نطلع فتاوى تتوافق مع العصر وعادي جداً انها تتصادم مع شريعة الله فا ممكن نعمل مبادرة ان المحرمات كلها حلال لو الي عملها حس بظلم واقع عليه من حكومته والي يشجعه ياخد ثواب من نفس على مسلم كربه من كرب الدنيا

لا تعليق