Sunday, October 09, 2011

يادي السلفيين الي عامليين قلق



يادي السلفيين الي عامليين قلق...
اي حاجه يعملها سلفي بيلبسوها كل السلفيين.. على اعتبار انهم مش بشر
صدقني السلفي بني آدم بيتخابث وبيكذب وبيغلط بس هو بيحاول يقلل ده على اد ما يقدر... خلافك معاه لازم ميتحولش لخلاف على المنهج.. هو بيتبنى رأي معين بأدله معينه وانت ملكش مزاج تاخد نفس الرأي -وقال ايه علشان بتشغل عقلك- هات  الأدله الي تثبت ان الامر عليه خلاف وممكن يبقى رأيك او رأيه هو الصح بس تقول لا مش عجبني -حقك- بس متطاولش عليه مش علشان هو سلفي وعليه حلقة نور لا علشان هو بني آدم..
هاتلي جماعة من الناس يتبنوا رأي معين مفيش ولا واحد منهم بيغلط... بجد هاتلي...
انا الي بيزعلني في الانتقاد هي قلة الادب بجد.. هي مش بتعمل حاجه غير انها بتثبت انك سفيه...
والي بيزعلني اكتر "اسقاط" اصول الدين على السلفيين.. اصل السلفيين عاوزين يحكموا بالشريعه!! لا يا حبيبي ده منهج المسلم وراجع مقالي عن "الاسلاميين" الكلمه الي فرقوا المسلميين بيها!! ناقص اسمع ان السلفيين بيقولو ان الصلاه واجبه وان كل مسلم لازم يصلي.. اصل السلفيين بيحرموا وبيحللو بمزاجهم.
السلفيين متأخريين...ماشي
يوم الجمعه كنت في اسكندريه "معقل السلفيه" وصليت الجمعه في مسجد مالك الملك... المسجد مكيف وفيه مراوح وفيه شاشات بلازما وكاميرا علشان الي مش هيشوف الشيخ وهو بيخطب يشوفو في الشاشه
بعد الصلاه شوفت روح والله مشوفتهاش من فتره... روح مش هيحسها الا الي حبّ في الله... حبّ في الله وكره في الله... حب كله مصلحه.. مصلحة اني انا وانت ندخل الجنه... هي ديه مش مصلحه برضه؟
وتاني هكرر الجمله ديه من إمام شيعي...


ليعلم القارئ أن هذه الدولة -أظن السعوديه- جعلت الناس أعداءً لنا، فإن كل من جرى على لسان كلمة لبيان العقائد الموافقة للقرآن، فإن نظام الخميني يتهمه بأنه "وهابي" مع أنه لا يوجد في الدنيا مذهب اسمه "الوهابية"، وإنما هم لغرض استعداء الناس وتنفيرهم. نعم! من حيث العقيدة هم يسيرون على عقائد محمد بن عبد الوهاب، ولكنه لم يأت بمذهب جديد، وإنما هي آراء ابن تيمية وابن القيم، وهذان أيضا لم يفعلا شيئاً سوى محاربة الخرافات والبدع، ودعوة الناس إلى الرجوع إلى القرآن.
آية الله العظمى" البرقعي" يتحدث عن الشيخ محمد بن عبد الوهاب | أيام من حياتي


كان عندنا 9 أئمه كل واحد فيهم اختلف في فرع واجتهد بس مجاش واحد فيهم قال بصوا بقى انا رأي في مسأله كذا.. علشان انا حاسس بكده... كان عنده دليل.. وعنده علم في الدين علشان يتكلم.


حاجه اخيره... الشيخ محمد إسماعيل المقدم طلب من الناس انها تنتقد الشيوخ ولا هم معصومين ولا لديهم من العلم ما يحجب عن غيرهم -الحمد لله على نعمة الاسلام- بس طلب اللين والرفق والادب في الانتقاد.


لو حسيت بمراره في كلامي -انا آسف- فا ده اقل من المراره الي حاسسها بالتهم الظالمه لأخواني السلفيين... انا مش سلفي "تعريفاً" كما يعرف الي هو رجل ملتحي وكده.. بس ده ميمنعش ان كل السلفيين الي اعرفهم ملتزميين.

2 comments:

areeeg

بارك الله فيك أخي الكريم
وأه لو تعرف كيف يتعاملون مع المنتقبات

Hala Mehanna

ربنا يبارك فيك

ومتفقة معاك تماما
انا مش سلفية ولا هكون وفى كتير فى افكارهم مش بتعجبنى انا مسلمة وبس

بس للاسف مجتمعنا ملىء بنوعية الناس اللى انت بتتكلم عنهم مش بينتقدوا السلفيين وبس لا هما بنتقدوا اى حد يخالفهم فى الرأى او نقدر نقول كل من تمسك بالاصول سواء بقى اصول الدين او اصول اخلاقية للمجتمع وللاسف النوعية دى آفاة رباها النظام السابق لكى يهدم عقلية الانسان. وبثبت كلامى التدهور الرهيب فى أخلاق المجتمع

فلازم تنتشر حركات وجمعيات تعلم الناس مبادىء النقد والاختلاف مع الاخر ويعرفوهم ان مش اهانة ابدا ان الاقى حد يخالفنى ورأيه أصح من رأيى بالعكس