Thursday, January 20, 2011

Daily news 21/1

الحمد لله... اليوم كان عنيف... بداية من امبارح بليل حيثُ الارق... ونمت الساعه تقريباً 6.5 وصحيت الساعه 10.25 وربع مش وخمسه وعشرين دقيقه :) النهارده هحكي موقف... موقف مؤثر والله... يدل اننا شعب طيب... وسط مشاكلنا بتوه رؤيتنا لطبيتنا... مش بناخد بالنا منها... ولا حسّين بيها...
انا ساكن في وسط البلد... نزلت من البيت على الساعه 12 اروح اجيب من شركتي القديمه ما يثبت انه مشيت منها علشان اعمل كعب عمل للشركه الجديده. النهارده الخميس لازم اعمل كعب العمل قبل ما اروح الشغل يوم الاحد... مفيش وقت... النهارده نص يوم اخرهم 1.5!! روحت المهندسين ورجعت على وسط البلد وعملت كعب العمل ورجعت على المهندسين تاني علشان اسلمه للشغل الجديد وبعد كده رجعت البيت!!
انا روحت مكتب العمل (الي بطلع منه كعب العمل الساعه 1 ونص وخمسه) قبلت الموظفين على السلم... استنوا بس... قبل ما اروح سألت هو فين مكتب العمل انا عارف الشارع بس بنسى العماره كل مره... قالي العماره الي جنبي بس الحق علشان النهارده نص يوم... روحت على طول لقيت الموظفات نازلين قولتلهم حضرتكم تبع مكتب العمل؟ قالولي اه بس احنا قفلنا خلاص... قولتلهم أصل انا جيت يوم الاتنين علشان اعمل كعب العمل... بس كنت لازم اجيب استماره 6 وعلشان التأمينات لحد النهارده مخلصتهاش وانا لازم اجيب كعب العمل واسلمه لشغلي الجديد قبل يوم الاحد روحت رايح شغلي القديم وجبت إخلاء طرف... ولسه راجع حالاً من المهندسين... قالتلي والله الموظفه بتاعت كعب العمل مشيت... قولتلها والله مصدقك ربنا يكرمك قالتلي تعالى الساعه 8.5 يوم الاحد ونخلصهالك :) قولتلها شكرا جدا...ربنا يباركلك... المفاجأه واحده منهم قالتلها لا ميجيش يوم الاحد احنا نطلع نعملهالو :)) هما موظفات شؤون عاملين بس الشغل الحكومي بالعشرهٌ بيتفهم... هما 2 ستات عمرهم من 45 لي 55 سنه... طلعوا السلم الرخم علشان يساعدوني... وعملولي كل حاجه... والله كان ناقص يكتبولي الورقه الي المفروض املاها انا... أم تاتشد بجد... مين قال ان الخير مش موجود... اعلم تمام العلم لو كنت في مؤسسه خاصه كان قالي روّح لامك احنا خلصنا... مش معناه برضه ان كلهم وحشين... بس برضه مش معناه ان كل الموظفيين وحشيين... والاعم ان بلدنا لسه بخير.


بيقول ايه الواد ده؟؟
لما روحت سألت الراجل على مكتب العمل وانا في عز اللف ده ابتسامتله ورميت عليه السلام رد عليا السلام وكلمني كويس ونبهني اني الحق قبل ما يقفلوا مع انه ميعرفش اني مستعجل ولا فارق معاه اعمله ولا معملوش... كان مكتب تصوير ومحاولش يقولي طيب مش هتصور وتصور؟! 
لما قبلت الموظفات كلمتهم بكل إحترام معلتش صوتي عليهم وشكرتهم قبل ما يقدمولي المساعده وكنت مقدر اد ايه اني انا غلطت اني اتأخرت مقولتلهاش يعني انتي هتتعبي لو طلعتي.
الشاهد ان الخير وحسن المعامله بيجيب نتيجه ونتيجه كويسه جدا.


شكراً للي طلبت منهم يدعولي... أكيد كان سبب من أسباب التوفيق :)

0 comments: