Saturday, June 02, 2007

شاي استكوليوس Estakolios Tea

بسم الله الرحمن الرحيم
عاملين اه يا شباب بعض الامتحانات اكيد محدش بينام.. طبعا الواحد بينام يصحي من كابوس انو بيناقش المشروع و اصلا المشروع ابيض المهم النهارده هنتكلم عن موضوع مهم جدا وهو ازاي تعمل شاي استكوليوس
شاي استكوليوس شاي مش عادي مش زي الشاي الي بنشربوا شاي يعدل المزاج ويخليك تشتغل فالمشروع بقوه 3 حصان وممكن ازيد لو الكوبايه بتاعتك كبيره
طبعا انا المفاجأه بتاعت البوست ده اني عامل فيديو يشرح كيفيه عمله


Video: 2stakolios Tea

Monday, May 28, 2007

عم محمد البقال (The Grocer: Uncle Mohamed)

بسم الله الرحمن الرحيم
انا زي المره الي فاتت جي هنا علشان اتكلم في حاجات كتيره انا اكتشفت انك تتكلم عن موضوع واحد بس مهما كان الموضوع ده هيجذب عدد اكتر من الناس اما لما تتكلم فالمقاله عن موضوع اتنين ممكن يجذب ناس اكتر اما انا مهما عملت محدش بيجي يشوف البلوج بتاعي غير اتنين تلاته
وكالعاده انا مش عارف هقول اه. تعالوا نشوف موضوع امتحان الي فات ولا بلاش تعالوا نتكلم في موضوع الشاي كلنا اكيد بنحب الشاي بس في مشكله اننا اتعودنا على حاجه اننا لازم نشرب الشاي لما نذاكر مع ان مفيش اي حاجه بتحصل برده بنشيل مواد ومهما شربنا خطنا مش بيتحسن وبنجيب درجات وحشه
اه اه افتكرت موضوع جامد ده للناس الجامده مين سمع عن لعبه بوحه؟ الشباب الي عملوا اللعبه ده شباب زي الفل عملوا تقريبا كل حاجه بأيديهم بس ياخساره غلطوا غلطه صعبه جدا المشكله لو في اي بلد تاني مش هتبقى غلطه انهم سموا اللعبه بوحه من كام يوم كده كان مستضفين واحد من المصممين للعبه دول البيت بيتك المهم منتج فلم بوحه عاوز نص ارباح اللعبه تبقى للشركه ليه علشان الشباب ديه استخدمت اسم الفيلم الي هو اصلا فيلم هايف على ممثل اهيف على شركه انتاج اهيف واهيف وطبعا الحق الباطل في ايد الشركه المنتجه يعني اي مبلغ هيروح للناس الي تعبت وطلع عينيها ديه وانتوا طبعا ناس عارفين يعني اه
Game Programming
وصعبته وارفه هيبقى بالنص مع ناس ولا تعبت ولا اي حاجه لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم اه ده انا مش عارف يارب اكون فهمت الموضوع غلطت. يعني هو ده تشجيع الشباب؟ هو ده اننا عاوزين نعمل حاجه نبني بيها مستقبل البلد بس يا رامي متوجعش قلبي الله يخليك
المشكله اني مقدرش اتكلم فالسياسه علشان في حد غالي اوي محلفني بكده بس اكيد هلاقي موضوع اتكلم فيه غير السياسه زي اه زي اه؟
مش عارف اه انا عندي فكره كويسه للجادين لا مش جواز ان الناس تعمل بوست تقول قلي اه اسوء حاجه فيا بس بشرط ان ان التعليقات تبقى مجهوله علشان الناس متشلش من بعض ولا بلاش اسوء حاجه خليها اه هي كل عيبوبي ونشوف عيبوبنا اه ونصلح من نفسنا ممكن تبقى حاجه كويسه انا عن نفسي مش هعمل كده علشان مش بحب المواضيع ده بس انا لازم اذاكر
Software Engineering
حالا علشان حد بيزن عليا
:D

Monday, May 21, 2007

Tahyeees (Boring!!!! sabkn)

مش عارف ااقول اه خلينا نقول بسم الله الرحمن الرحيم
انا بجد حاليا مش عارف هقول اه بس عاوز اسأل هو انا ليه مليت من اني اكتب اي حاجه؟ بجد مش عارف ااقول اه وكل لما اسأل اكتب عن اه حد يقولي 10000 موضوع وبرده احس اني مش عارف ااقول اه الموضوع حاليا اني مش لاقي موضوع شيق اكتبه مع ان في كتييييييييييير بس النفس بقى اه اه وبرضه من الحاجات الي مخلياني ابتعد عن التدوين ان الناس بقت منقسمه لفسمين اول قسم اوصفني و الحاجات الي متكرره ديه والقسم التاني قسم بدء يشم عن ذرعيه قسم غريب جدا قسم بقى بيكره الناس مع انهم من الناس المشكله في حاجه انا مش عارف الناس ليه بتكره الناس اذا كان هما بيحبوا ناس وناس بتحبهم وسبحان الله اهلهم ناس ليه بنكره ناس واحنا اصلا ناس طب ليه الناس مش بتكرهنا
المشكله انا قلتها الي مش فاهمها يبقى كويس. الحل بقى لازم نفهم تفكير الناس الي زعلنا منهم بلاش الموضوع ده. علشان انا مش فاهم فيه حاجه يعني مش عاوز اكتب برده. انا بحب مايكروسوفت زي اختي الصغيره بغض النظر عن ان مليش اخت بس بحبها. اه فكرتوني انا بحب العربي جدا بس برده بزهق من الكتابه بيه في اي حاجه كمبيوتريذد يعني انا زهقان دلوقتي
في حاجه تانيه لذيذه واحد اكبر مني بسنه انا معرفهوش اوي ولا اصلا اعرفه خالص بس انا ضيفه على الفيس بوك تسمع عن الفيس بوك اه ده الي يخلي مجموع كليه طب ينزل لــــ 20% الي بيدخله مش بيخرج منه انا بدعي ربنا ان احمد محمدين ميطلعش بمواد السنادي(سيس يير(
اه نرجع للراجل ده الراجل ده اكبر مني بسنه اشتغل في ميكروسوفت وسبها وراح جوجل عادي انا اشتغلت في شركه شمال افريقيا وفي طبيقال ديزين مش مشكله يعني بس هو اكبر مني بسنه واحد وعامل دكتوراه !!!! انا مش بحسده بس فرق التعليم واضح ما علينا ربنا يزيده ويشتغل في شمال افريقيا
حاجه حلوه برضه ان في حد مستني البوست ده يطلع واقعد يعمل رفريش ما تيجي نطلعوه بقى
يالا اعملو دكتوراه